این گزارش مستلزم انجام صحیح تست مطابق با دستورالعملهای تست میباشد که پیش از آزمون ارائه شده است. عملکرد این آزمون به عنوان یک غربالگری اولیه برای بررسی علائم اختلال کمتوجهی - بیش فعالی بسیار مفید است و میتواند راهنمایی برای مراجعه به مراکز روانشناسی در اعلام قطعی وجود یا عدم وجود این اختلالات باشد. نقاط قوت و ضعف مربوط به هر یک از شاخصههای کنترل مهاری و توجه در ادامه بررسی خواهد شد.
قابل ذکر است آزمون IVA۲ یکی از معتبر ترین آزمون های عصبی – روانشناختی در زمینه بررسی توجه و کنترل مهاری میباشد. این آزمون در رده سنی ۶ الی ۵۵ سال با دقت ۹۰ درصد توانایی تشخیص ADHD را در افراد مبتلا به بیش فعالی و با دقت ۸۹ درصد در افراد غیر بیش فعال توانایی تشخیص عدم بیش فعالی را دارد. این درصد در دامنه سنی ۷ الی ۱۲ ساله معادل ۹۲ درصد توانایی تشخیص صحیح بیش فعالی و ۹۰ درصد توانایی صحیح در تشخیص عدم بیش فعالی می باشد.
در این آزمون سطوح نمرهبندی مختلفی وجود دارد: ۷ طبقه زیر نرمال، ۳ طبقه بالای نرمال و خود سطح نرمال
که
معادل
نمره ۱۰۰ در
آزمون میباشد. هرچه این نمره بیشتر از ۱۰۰ باشد نشاندهنده عملکرد بهتر فرد نسبت به سایرین (در سن و
جنسیت
خودش) و هرچه
کمتر از ۱۰۰ باشد نشاندهنده عملکرد ضعیفتر فرد نسبت به سایرین میباشد.
در ادامه مختصری در مورد
شاخصههای
شناختی که در
این گزارش آمده است توضیح داده میشود.
این توضیحات به تحلیل نمودارها و جداول گزارش به شما کمک میکند:
توجه (Attention):
توجه شاخصهای است که به بررسی هوشیاری فرد به پدیدههای
خارجی
میپردازد. این شاخصه از روی 3 شاخصه گوش به زنگی، تمرکز و
سرعت محاسبه میگردد. در این آزمون توجه در دو بُعد توجه شنیداری و توجه دیداری محاسبه
میگردد.
گوش به زنگی (Vigilance): گوش به زنگی یکی از شاخصههای اندازهگیری توجه است و
قابلیت در انعطافپذیری در مواجهه با تغییرات ناگهانی و نیز میزان
تیزحسی در فرد را نشان میدهد. این شاخصه در دو جنبه دیداری و شنیداری ارزیابی
میشود.
تمرکز (Focus): تمرکز شاخصهای است که به اندازهگیری میزان پرتشدن آنی حواس
افراد میپردازد. این شاخصه در دو حس شنیداری و دیداری به صورت
مجزا اندازهگیری میشود.
سرعت (Speed): سرعت شاخصهای است که به بررسی و شناسایی میزان عکسالعمل در
پردازشهای ذهنی افراد میپردازد. این شاخصه در دو قسم دیداری و
شنیداری ارائه میگردد.
توجه مدام (Sustained Attention): توجه مدام به بررسی جامعی از توانمندیهای فرد
در حفظ قابلیتهای ذهنی خود در عکس العمل نشان دادن در هنگام نیاز و نیز عکس
العمل نشان ندادن در در هنگام عدم نیاز میپردازد. این شاخصه نیز در دو بُعد دیداری و
شنیداری محاسبه میشود.
کنترل مهاری (Response Control): کنترل مهاری شاخصه ای روانشناسی است که میزان
کنترل فرد را در مقابل رفتارهای غیرطبیعی و نیز تکانشگری بیان میکند. این
شاخصه از روی 3 شاخصه بازداری، ثبات و مداومت محاسبه میشود. در این آزمون کنترل مهاری
در دو بُعد توجه شنیداری و توجه
دیداری محاسبه میگردد.
بازداری (Prudence): بازداری شاخصهای برای اندازهگیری میزان تکانشگری بوده و
به
نوعی بیانگر قابلیت فرد در متوقف نمودن یک وظیفه تکراری و تفکر
نمودن برای انجام وظیفه بعدی است. این شاخصه در دو جنبه دیداری و شنیداری ارزیابی
میشود.
ثبات (Consistency): ثبات شاخصهای است که توانایی ماندن فرد را بر روی یک وظیفه
ثابت مشخص میکند. این شاخصه در دو بُعد شنیداری و دیداری به
صورت مجزا اندازهگیری میشود.
مداومت (Stamina): مداومت شاخصهای است که به شناسایی و محاسبه مشکل حفظ سرعت و
توجه مدام در طول مدت زمان میپردازد. این شاخصه در دو قسم
دیداری و شنیداری ارائه میگردد.
تنظیم حرکات ظریف (Fine Motor Hyperactivity): مقیاس تنظیم حرکات ظریف به
اندازهگیری اتفاقات غیرطبیعی، تعریف نشده و خارج از محدوده شرح وظایف آزموندهنده
میپردازد.
ادراک (Comprehension): ادراک شاخصهای است که به بررسی توانایی فرد در فهمیدن
معانی یک پدیده میپردازد. ادراک در دو بعد دیداری و شنیداری در آزمون
محاسبه میگردد.
پایداری (Persistence): پایدرای به محاسبه میزان خستگی حرکتی یا ذهنی در آزمون
دهنده در طول کل آزمون میپردازد. پایداری در دو بُعد دیداری و
شنیداری ارزیابی میگردد.
حسی/ حرکتی (Sensory/Motor): شاخصه حسی/حرکتی به اندازهگیری میزان حساسیت
حسگرهای افراد در شناخت یک پدیده مشخص میپردازد. این شاخصه در دو بُعد دیداری
و شنیداری ارائه میگردد.
نتایج آزمون حاکی از احتمال وجود اختلال توجه و تکانشگری در فرد میباشد ولی باید خاطرنشان نمود که بر مبنای نتایج یک آزمون، نمیتوان تشخیص قطعی داد و میبایست علائم بالینی نیز بررسی شود. بدین منظور توصیه میگردد برای تشخیص قطعی به یکی از مراکز روانشناسی مراجعه فرمائید.
مجموعه تست مغز گزارشها را با هدف ارائه به متخصص تدوین میکند. بنابراین برای تشخیص دقیق، بهتر است
گزارش به همراه
متخصص و در کنار معاینات بالینی
تحلیل و بررسی گردد.
توجه داشته باشید که گزارش آزمون بر اساس ثابتهای خوداظهار آزمون دهنده (مانند سن، جنسیت و ...) تدوین شده
است.
مداومت
ثبات
بازداری
سرعت
تمرکز
گوش به زنگی
دیداری | توجه | شنیداری | ||
---|---|---|---|---|
داده خام | امتیاز | مهارت اولیه | امتیاز | داده خام |
97.8% | 78 | گوش به زنگی | 0 | 91.1% |
75.7% | 90 | تمرکز | 62 | 62.3% |
488 میلی ثانیه | 85 | سرعت | 96 | 589 میلی ثانیه |
دیداری | کنتل مهاری | شنیداری | ||
---|---|---|---|---|
داده خام | امتیاز | مهارت اولیه | امتیاز | داده خام |
86.2% | 75 | بازداری | 94 | 93.3% |
77.6% | 102 | ثبات | 44 | 56.2% |
90.1% | 77 | مداومت | 83 | 90.4% |
نرمال
خفیف
متوسط
شدید
حاد
نمره تنظیم حرکات ظریف: 99
تعداد رویدادهای بیش فعالی: 5
علائم | داده خام | امتیاز | وضعیت |
---|---|---|---|
ادراک شنیداری | 96.2٪ | 51 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
ادراک دیداری | 97.1٪ | 68 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
پایداری شنیداری | 105.8٪ | 101 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
پایداری دیداری | 97.0٪ | 97 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
حسی حرکتی شنیداری | 276 میلی ثانیه | 103 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
حسی حرکتی دیداری | 289 میلی ثانیه | 80 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |